tisdag 3 april 2012

Feeling great!

Jag kände för några veckor sen att jag fick ont i axlarna på Bodypumpen när ja gjorde "Standing Rear Deltiod Raise" baksida axlar. Det ilade till i hela axeln och ja vart väldigt orolig. Axlarna vill man inte ha problem med och kör man dessutom bp, så går de ju verkligen inte.
Min pojkväns bror har läst idrottsmedicin på universitetet och han sa att ja skulle prova köra en rotationsövning som stärker upp rotatorcuffens muskler som stabiliserar axelleden. En utåtroterande övning som ska stärka M. Infraspinatus och M. Subscapularis, alltså baksida axel. Körde 15x4 på båda sidor och de brände till ordentligt!

Mina knän har ju också börja strula för mig, så ja bad min lärare att ge mig bra övningar för att stärka runt knäna. Att balansera på ett ben och gå ner djupt, viktigt där att hålla koll på knät så de inte fladdrar iväg, utan att hålla det stabilt. Därför måste man göra övningen långsamt. Ska höra med mamma om jag kan låna hennes balansplatta, vilket ska stärka knät ännu mer. Körde 10x4 på varje ben.
Även sittande benspark med ett ben i taget fick jag tipset att köra. 10x4 där också på varje ben.
Hoppas verkligen att detta ska ge nånting för gäämkroppen!

Efter min pro-hab träning fick ja för mig att ta en löptur på löpbandet. Bestämde mig först för att springa kring 10 min och gå sen. Brukar börja så och köra intervall 10, gå 4 osv. Men de gick så bra att ja fortsatte springa. Enda tills löpbandet slutade och gick in på nedvarvning av sig själv. Hann inte se va tiden var, men ja tror jag sprang 23 min. Kändes riktigt bra, men de som kändes ännu bättre va att ja kunde ha sprungit längre!

Den här bilden finns i gymmet på skolan, och det är ju verkligen sant de som står!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar