onsdag 4 april 2012

Jakt och Viltvård

Jag har länge tänkt att jag ska ta jägarexamen, just för att farsan jagar och jag då ja följt med på älgjakt ha ja tyckt de varit så roligt! Men de ha inte blivit av. Förrns nu!
När ja valde Hälsocoach utbildningen, valde jag också som tillval Jakt å Viltvård där vi läser in jägarexamen. Och det visade sig vara lite svårare än ja trodde! Men det är roligt som tusan :)
Idag t.ex. fick vi lära oss hur man mäter poäng på horn. Det är så mkt mer än bara att räkna taggarna. Vi hade 2 palmat (skovel) horn som vi mätte och bl.a. mäter man hur långa taggarna är, hur bred skoveln är, bredden från den yttersta taggen på ena sidan till den andra, tjocklek osv.
De ena hornen vi mätte fick 3 poäng från brons (247) och de andra en halv poäng från guld (299,5) sååå surt :p men de va lärorikt ändå.

Efter det fick vi prova att färga ett cervint (stång) horn från vitt till brunt. Mkt häftigt!
Nedanför tog jag en bild på det fina, stora hornet vi mätte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar