tisdag 1 maj 2012

Kondis

I kursen idrott b ska man ha ett valfritt fysprojekt. Man ska ha ett testresultat som är mätbart och jag har länge vela känna att jag har bra kondition, så jag tog det som mål. Det var ju perfekt när vi lärt oss att göra riktiga konditionstest på ergometercykel. Så ska man också föra typ en träningsdagbok eller logg och skicka in varje vecka. Och så skriva planering, mål, syfte osv.

Min tanke var att försöka springa ganska mkt, vill verkligen komma igång med löpningen. Sen i konditionsväg kommer jag ju också köra en del Indoor Walking. Men eftersom jag bara har 5 veckor på mig, så gäller det ju att köra väldigt intensivt. Jag tror på att eftersom testet är på spinningcykel, blir de ju bäst om jag tränar på spinningcykel. Även om jag kan öka konditionen med andra typer av träning också.

Ett bra upplägg som jag vet har funkat förut är att köra intervaller och det behöver int ta längre än 35 min!
*Värm upp i rätt långsamt tempo ca 5 min, men öka lite eftersom
*Intervall i 1 min
*Långsamt och låt pulsen gå ner ordentligt 1 min
*Öka intervallerna med 1 min för varje gång du kör. Behöver inte vara varje gång, utan man kan börja att köra 1-minutsintervall 3 ggr t.ex.

Såhär körde jag idag: 1,1,2,2,3,3,4,5

Sista är riktigt jobbig när man ska spurta i 5 min. Det man får tänka på är att inte hålla igen, utan att köra så snabbt man kan hela tiden. Och orkar man inte, kör man så länge man orkar. Sen tror jag inte man ska börja med 3 5-min intervall. Men det som är bra är att det tar kort tid. Man kan göra bort den på en halvtimme om man vill!

Så jag kommer försöka köra minst 2 sånna pass i veckan. Var ju helt förstörd (sjuk) i torsdags/fredags, så de förstörde ju ganska mkt av det jag tänkt. Men de får bli omstart för mig!

Har du nå tips på bättre övning för att förbättra kondisen snabbt? Ge mig.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar