tisdag 6 mars 2012

Hälsocoach






Jag pluggar till Hälsocoach på Vindelns folkhögskola. Det är en jätteintressant utbildning som bara är ett år, man får prova på en massa olika delar som har med hälsa att göra. Vi blir bl.a. instruktörer i dessa gruppträningsformer:
Bodypump
Step
Gympa
Vattengympa
Aerobics
Och även gyminstruktör och friskvårdsmassör.


Som förrförra veckan fick vi prova på hur de är att jobba heltid som massör. Vi var ute på olika praktikplatser och masserade hela dagarna veckan lång.


Vi får även gå en HPI-utbildning. HPI står för Healt Profile Institue; med andra ord vi lär oss göra hälsoprofiler. Vilket är otroligt roligt att kunna! Det ger ju en verkligen vetskapen om hur det ligger till i kroppen. Man mäter bl.a. skelett, blodtryck, sitta på en cykel och trampa medans vi tar plusen och du får även fylla i en blankett. Utefter det så får man en hälsoprofil som antingen kan vara ett bekräftande eller ett uppvaknande. Så kanske man om några månader gör om testerna och visar bättre resultat. Det är det som är målet.




Jag blev ju BODYPUMP-instruktör innan jag började skolan, så den utbildningen behövde jag inte gå. Men vi får ju en massa andra gruppträningsinstruktörsutbildningar (kort namn..). Och jag har insett att det här med att leda och instruera träning det är nått som jag vill hålla på med resten av livet. Det är så jäääkla roligt! Så därför passar den här biten mig väldigt bra.
(Jag i blå tröja)


Vi läser även andra bitar såsom anatomi; lär oss kroppens vanligaste skelett-delar för att sedan lära oss kroppens viktigaste muskler och utför vissa rörelser som vi sedan använder oss utav när vi instruerar i gymmet t.ex. Så allt hänger ihop!






En viktig del i "hälsocoachandet" är ju faktiskt den mentala biten. Vi läser kommunikation; där vi lära oss olika sätt att kommunicera, prata inför grupp, för vi kommer ju då att kunna hålla egna föreläsningar. Just nu håller vi också på att lära oss hålla i studiecirklar och där lär vi oss verkligen att ta människor på bästa sätt!






Snart kommer vi in på näringsläran också, det känns som att den kommer inte en dag för tidigt! Det är ju den biten om någonting som jag känner mig ganska osäker på. Så det ska bli spännande!


En annan sak som är en otroligt viktig del, som egentligen har med den mentala delen att göra, det är sömnen. Många kanske inte har den förståelsen för hur viktig sömnen är för en god hälsa. Just SÖMN är väl kanske inget vi diskuterar jättemycket, men däremot Mindfulness. När vi började med det, tyckte jag att de verkade som en onödig grej. Jag har aldrig varit så mkt för Yoga å grejer, jag ser inte poängen med det. MEN att kunna öva upp sin tanke om att alltid försöka vara här och nu, inte stressa, bara påverka det vi kan påverka och inte oroa sig så mycket. Det har faktiskt jag blivit bättre på. "Bra" kan man väl inte säga att jag är, men bättre än vad jag var innan. Det är ganska härligt med Yoga. Nu kanske det beror på våran lärare. Hon är fantastisk! Vilket lugn man får av henne och inte de där sväva iväg alltför mkt in i yogans värld, utan mer in i dig själv, bry dig om dig själv och lär dig lyssna och andas medvetet.




Det skulle låta knasigt för mig för ett år sen. Men när man är inne i det och känner att det kan ge resultat sakta men säkert, då är det inte så dumt trots allt. Jag känner att jag oftare kan slappna av på ett helt annat sätt, känna lugnet och bäst av allt oftare tänka positivt.


Så, Hälsocoach, (eller Hälsopedagog som det efter vi gått ut kommer att heta), rekommenderar jag starkt att läsa till om du är lite osäker på vad du egentligen vill, du gillar att träna eller kanske bara var sugen på att lära dig lite mer om hälsa osv. Jag har hittills haft ett kanon år och kommer fortsätta ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar