lördag 28 april 2012

Personlighetstest

När jag loggar ut från hotmail kommer jag alltid in på msn's hemsida. Där står det om massa skvaller å mode å massa skit. Jag kan dock nästan aldrig undvika att läsa "Träning och Hälsa" (konstigt nog) och egentligen står där mkt skit också. Men det är DET som är så lockande, man får gotta sig i hur dumma vissa kan utlåtande kan vara osv. Jag är nog inte ensam om att tycka så, men jag måste hålla med om att mkt ser väldigt trovärdigt ut och självklart är det folk som köper allt som skrivs.

Detta var lite intressant och kunde inte låta bli att läsa vidare..

Svart text är ju då det som står i texten.
Den röda är mina egna kommentarer.

Test; Gör din personlighet dig fet?
Tydligen kan man bli fet om man har fel personlighet.. ?!?


Svara på 5 frågor - och få både sanning och lösning
Du kan inte ändra vem du är - men du kan göra något åt dina vanor, och vad du äter. Som tur är!
Forskare från amerikanska the National Institute on Aging (NIA) har nämligen pekat ut fem personlighetsdrag som bidrar till att ge dig extra kilon.
Exempel: Älskar du att vara impulsiv? Det kan enligt forskarna leda till att du väger upp till 10 kilo mer än vad du egentligen förtjänar!
Klicka vidare - så avslöjar vi nästa personlighetsdrag.Och vad du kan göra ifall du känner dig träffad...
När det är amerikanska forskare, då blir allt sant. (Sarkastisk). Men ja, jag kan väl hålla med om att man kan behöva ändra sina vanor för att bli hälsosammare, men jag kan väl inte hålla med om att det har nånting med att man är impulsiv. Såhär står det om man klickar vidare:

En undersökning från the National Institute on Aging (NIA) - baserad på 50 års studier av 2000 personer - visar att de som söker spänning i tillvaron löper en större risk för att lägga på sig - än de som föredrar ett lugnare liv.
Det beror enligt undersökningen på att dessa adrenalintyper har lättare för att hoppa över löprundand och sunda måltider - för att hellre gå på konsert, eller säga ja tack till en impulsiv invitation till att gå ut på restaurang eller ta en drink.
Så här ändrar du ditt beteende: Du måste inte leva ett tråkigt liv för att vara smal, säger Keri Gans, läkare, dietist och författare till The Small Change Diet.
Gans föreslår sundare sätt att risker på. Som t.ex. att beställa mat med mer kryddor eller beställa en rätt du aldrig har provat förut.
Och om du har möjlighet att smyga in lite träning i arbetstiden - löpning, en rask promenad, 10 armhävningar... så gör gärna det.
Fortsätt med att träna allt eftersom du blir äldre. NIA-studien visar nämligen att jämfört med andra personlighetstyper är det adrenalinjunkies som är mest utsatta för risken att lägga på sig över tid!
Klicka vidare till nästa testfråga
Är du en impulsiv person som gillar spontana grejer, tror jag mer att det sitter att man prioriterar fel om man väljer att varje gång gå på restaurang ist för att träna. Sen tycker jag inte att träningen ska ta över om du ska leva ett sunt liv.

Hm, jag klickar vidare och det blir konstigare och konstigare. Är du en som ofta glömmer bort saker, ska du tydligen också vara fet. Men jag tror att det handlar mer om att strukturera upp dagen och ha regelbundna tider att äta, träna och sova på. Vilket det står också lite gran i texten.

Är du för snäll och generös har du för högt BMI och en förkärlek till sötsaker. DET har väl ingenting med saken att göra. Isåfall skulle det vara att du är för lite hård mot dig själv och "låter" dig äta kakan eller vad de nu handlar om. Men i texten skrev de att de för snälla personerna inte kan säga nej till en sötsak som någon annan bjuder på t.ex. Far int på kalas då om de ska va så jädra svårt, eller ännu bättre; far dit och säg som det är att du inte vill ha och undviker helst! Det klarade t.o.m. jag. Eller om det inte går, UNNA DIG!

Dom skrev också att sömnbrist gör att vi bli fetare. Ja, man bör väl ha en någorlunda regelbunden dygnsrytm, men vissa människor som jobbar natt vet jag klarar sig bara bra! Men ja, det förändrar ju tiderna senare, frukost, lunch, middag, allt blir förskjutet om man är uppe längre.

Tanken är att de personerna som känner sig träffad, kan av dessa råd och tips tappa upp till 10 kg. Jag kände mig skeptisk till de mesta de skrev. Iaf i underrubrikerna. Sen kunde vissa delar av texten ha en vettig innebörd! Men det handlar inte om personligheterna. Det är ju just dem som gör oss unik! Det mesta handlar om vanor och prioriteringar.
Svara på 5 frågor - och få både sanning och lösning - 1 (© colourbox)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar