lördag 7 april 2012

Viktnedgångsprogram på TV

Jag läste i en blogg där skrivarn hade tyckt till om alla dessa viktnedgångsprogram som visas i tv nu för tiden, det kommer bara mer å mer. Vet inte om hon tyckte de va negativt eller inte, men det mesta tyckte ja var bra det hon skrev. Jag hade tänkt skriva en kommentar. Kommentaren fick bli ett inlägg ist, då de vart betydligt längre än ja hade tänkt :p

Jag tycker personligen att det är fantastiskt bra att de har så mkt viktnedgångsprogram med tanke på att tyvärr blir Sverige (bland många andra länder) bara mer å mer ohälsosam å växer sig allt större.. Det är ingen dom, det är sanning.

Många kanske tycker att det blir överflödigt med många liknande program, men jag tror det är bra, alla går ju inte heller på samma kanal. Viktnedgång ser ju oftast liknande ut; man börjar träna, man äter mer hälsosamt och man går ner i vikt. Och i det här nya, programmet som hon skrev om i inlägget (Älskling, du har blivit en tjockis) visar man ju att det är inte hopplöst för partnen att coacha, peppa och stötta till en mer hälsosam livsstil.

Den här extrema viktnedgångs-biten håller jag fullt med om dock. Det kan ju bli helt fel om folk börjar tro att det är så det går till så, försöker själv, inser att det inte händer nånting lika snabbt och ger upp. En sådan stor förändring kräver tid och tålamod. Och det är tyvärr inte alltid sånt som visas i tv.

Det finns dock ett amerikanskt program (minns ej vad de hette) där en pt kommer hem till personen i fråga och tränar, äter rätt osv i några veckor. Sen får personen klara sig själv i 3 månader innan ptn kommer dit igen och personen får väga sig. Ibland är målet uppnått och ibland inte. Men det bästa är att jag tror det är ca 18 månader man får följa personens gång. Videoblogg förs varje dag där man får se bitar av när han/hon tränar och det kanske viktigaste; tankar och mående. Hur personen mår är ju det som avgör hur det går med viktnedgången. Självklart kan man ha en dålig dag och det kan man se förbi, härda lite. Men om den finns risk för att personen går in i väggen, blir deprimerad, då är de så otroligt viktigt att det finns stöd från nära. Hälsa handlar ju faktiskt inte om att se snyggast ut på badstranden även om det är de många tror. Hälsa handlar om att må bra både i sig själv och med sig själv, kunna känna sig stolt och framförallt avslappnad.

Det som förmodligen är tanken med alla dessa program är ju att överviktiga människor ska få sig en tankeställare att det faktiskt går och sen resa sig ur soffan. Det man kan hoppas på är att de tar till sig av de små knepen och jämför endast med sig själv och inte de på tv:n, men jag tror det kan vara en liten kickstart för många. Jag tar till mig många knep och provar. Sen är det viktigt att man vet om att allt funkar kanske inte på alla, man måste prova sig fram.

Vad säger du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar