torsdag 10 maj 2012

Senkvällslöptur

Aaah, finns de nå härligare än att ha energi nog att ge sig ut på en löptur kl halv tio en vardagskväll?

Jo kanske de finns, men jag är rätt nöjd ändå ;)

Igår var en ganska inaktiv dag, vi var nere i källarn och hade jakt och viltvård hela dagen. Jag hade med mig träningskläder utifall ja sku vilja träna direkt efter skolan, men då var tanken att jag skulle göra en HPI (hälsoprofilbedömning) och hade inte med mig kortet, så hade inte tagit mig in.. Ja, det vart för struligt så jag struntade i det. Tänkte att jag kunde springa när jag kom hem.

Innan jag kom hem och satte igång med middagen var kl 19 och jag var helt dyngsur efter cyklingen hem. Så att ligga kvar i soffan invirad i den varma filten efter middagen var ganska skönt..

Men då när kl började gå mot 21.30 hade ja hunnit smälta maten och känna mig tillräckligt lat å slö. Så jag tog löparskorna och får ut en sväng. Jäkulst skönt!

Jag har aldrig mätt sträckan ja bruka springa, men jag kollade på hitta.se och mätte på ett ungefär. Inte riktigt 4 km. Och räknade ja bort de steg å km jag gått innan från de jag hade så fick ja det till 3.8 km. Nu är det förmodligen inte riktigt så långt heller, för jag tar garanterat längre steg när ja springer än när jag går. Men på ett ungefär som sagt, å det lät ju inte så tokigt om man kollade på hitta.se!

Någon som vet annars hur man kan mäta sträckor på lite säkrare sätt?

Jag är så glad att jag äntligen kommit igång med löpningen. Jag har fortfarande inte börjat ställa några som helst krav på mig, eftersom jag nyligen ha börjat tycka att det är roligt. Jag vill verkligen inte förstöra något! Så länge jag fortsätter såhär kommer jag att få bättre flås, de vet jag! För jag har gått från att inte springa alls, till ca 2 ggr i veckan.

När ja far ut känner ja först efter lite för mkt, det gör ont där, mjälltugg där osv. Tänker att jag måste inte springa lika långt som förra gången, kan ju korta ner sträckan om de bli jobbigt. Men när ja får upp värmen, lidandet försvinner och jag har tagit mig till korsnigen där jag måste välja; längre eller kortare sträcka, då slutar det alltid med att jag springer den längre sträckan.

Underbart!

Och så stannade jag endast till för att t den här bilden (som bevis att ja verkligen va ute) ;) tagen från kyrkbron in mot kajen. De va otroligt dimmigt, men de hade slutat regna och de var såå skönt! Fuktigt dock.. Höll på schvettes ihjäl!

2 kommentarer:

  1. Kan rekommendera en app som heter runkeeper som mätar sträckan med gps om du går, cyklar eller springer! :)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipset :D de ska jag prova!

    SvaraRadera