onsdag 20 juni 2012

Benträning

Kände att det var mer än nödvändigt att köra ett träningspass idag innan jag började mitt 9timmars pass. Så ben fick det bli.

Körde först liggande lårcurl 10x3
Benpress 8x3
Enbensböj på balansplatta 10x2
X 2

Enbensböjen är suuperbra! Jag fick tipset från min förra lärare när jag kände av knäna och ville stärka upp dem. När jag hade kört 10x3 en kväll hade jag jättemkt träningsvärk i rumpan dagen efter, så förmodligen en jättebra övning för inte bara knän utan även rumpan!

Liggande lårcurl

 Benpress
Enbensböj på balansplatta

När jag första gången kom till Träna och skulle gymma, var det kärlek vid första träningspasset när jag körde benpressen! Jag tyckte att jag blev starkare och utvecklades väldigt fort och är det inte det som är de roligaste med träningen? :D man kan variera ställena att lägga fokus på genom att justera fötterna lite. Sätter du dem högre upp tar det mer på baksida och rumpa, sätter du dem lägre ner tar det mer på framsida. Sätter du dem brett isär och vrider ut tårna, tar det mer på insida lår och sätter du dem tätt ihop mer på utsida.

En otroligt viktig sak när man gör egentligen vilken benövning som helst där du böjer på knät, är att knäna alltid måste gå i tårnas riktning och helst bakom tårna så de inte far iväg framför. Viktigt är också att göra en kontrollerad rörelse, behöver inte vara långsam, men tillräckligt så du känner knänas väg så de inte är ute och fladdrar. Viktigt också är att man alltid har lite lätt böjda ben i toppläget, så man aldrig översträcker knäna.

Sen är det bara att köra hårt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar