söndag 8 juli 2012

Regelbundenhet

Det står väldigt mycket om att man ska göra allt regelbundet.
*Träna regelbundet
*Ät regelbundet
*Sov regelbundet
Osv.

Nämen regelbundet och rutiner.. Jag vill egentligen inte tro på att vi kan känna på oss när det är dags att äta eller sova etc. Jag gillar inte att följa samma spår, eller göra som alla andra. Det känns tråkigt att göra samma sak dag ut och dag in. Att alltid varje dag kl 13.45 känna att ma måste ha ett mellanmål. Herregud, det vill jag inte! Men faktum är att jag kände en stoor skillnad när jag slutade på mitt jobb som servitris och började plugga. Tidiga kvällar pga tidiga mornar, i jämförelse med sluta jobbet kl 22-02 tiden och sova till 12-tiden. Och från äta när jag kände för det eller fick lov till - frukost, lunch, middag och mellanmål på utsatta tider (därav 13.45). Jag märkte verkligen skillnad på hur mkt bättre jag började må efter ett tag. Trivdes bra på jobbet, inget dåligt med det, men jag tror jag behöver bli tvingad upp tidigt, äta regelbundet och framförallt träna regelbundet. Hur trött jag än är på morgon (jag är jÄvligt trött på morron ska säjas), så mår jag faktiskt mycket bättre, både fysiskt och psykiskt.

Jag menar inte att alla människor mår bättre av det, Skalmans mat-å-sov-klocka, och som jag skrev innan så är jag inte en rutinmänniska och är lite skeptisk till det hela. Men om det får mig att må bättre, är det väl ett vinnande koncept? Det kan vara något att tänka på.

Skulle du må bättre av det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar