fredag 16 mars 2012

Ohälsa

Det var ett stort lyft för mig att börja plugga Hälsocoach-utbildningen i Vindeln samtidigt som jag började instruera i Bodypump på Medley. Det här året har varit så otroligt kul å inte minst sagt lärorikt! Jag vet nu vad jag vill hålla på med i livet och jag är såld på det jag gör.

Det finns några saker som dock har inte varit så härliga och hälsosamma..
Alla mina problem jag haft under årens av livet som;
*huvudvärk
*hjärtklappning
*yrsel
*ihopbitning på nätterna
*näsblod
har kommit tillbaka och slagit mig i ansiktet allihop på samma gång.

Det började egentligen i somras och det var yrseln. Ibland när jag sitter ner och även när jag står känns det som jag är på ett skepp på vattnet, det gungar ostabilt och jag mår inte alls bra. Just den yrseln är ny för mig. Tidigare har det alltid varit att det snurrar och de kan de göra ibland också, men inte lika ofta.

Sen var det huvudvärken och den har varit absolut värst. Det började när jag gick på mellanstadiet, jag hade ont i skallen var och varannan dag. Tillslut kollade jag upp synen och det visade sig att jag behövde läsglasögon eftersom vänster öga hade lite sämre syn, därav spänningshuvudvärken på vänster sida. Vilken pers! Jag hatade dom. Men efter ett tag vande jag mig och slapp huvudvärken.

Under gymnasiet använde jag dom nästan aldrig och klarade mig ändå. Efter studenten skulle jag börja plugga på universitetet och jag kollade upp synen igen. Det visade sig att jag egentligen inte behövde glasögon, men skaffade nya ändå.

Och nu är vi framme i höstas. Hela hösten gick jag med den och kunde t.o.m vakna med ett sprängande huvud. Och trots jag använde läsglasögonen så fick jag huvudvärk ändå. Och ja, jag åt å drack ordentligt. (En standard fråga som alltid kom upp :p ) en dag fick jag synbortfall och när den försvunnit, jäävulsk huvudvärk. På höger sida. Samma sak dagen efter.
Då hade jag varit hos ungefär 5 olika läkare och ingen hade ens kommit på tanken att de kunde va migrän. Så jag sa det: Nu vill jag att ni skickar en remiss till neurologen och kollar upp om det är migrän.

Det var inte bara migrän, det var en typ av spänningshuvudvärk också. Kul! Men nu vet jag iaf va skiten beror på.

Spänningshuvudvärken och uppvaknandet av huvudvärk, det beror förmodligen på att jag gnisslar tänder. Inte bara på natten heller, utan förmodligen på dagen också. Så nu snart ska jag få en bettskena! Har tagit så lång tid att få den klar, men nu om inte riktigt 2 v ska jag få den med mig hem.

Det känns så skönt att allt (eller mkt) kommer att lösa sig. Yrseln vet fortfarande ingen vad se beror på. Hjärtklappningen kollade jag upp på gymnasiet, det var tydligen normalt. Näsblod ha ja lärt mig leva med, det är inte så farligt längre och det kommer bara i perioder, så ja slipper den mestadels av året. Men huvudvärken ska släppa, de ska den göra! För senast som imorse vaknade jag upp med den. Det förstör ju så jävulskt mkt!

Ja nu kanske det låter som att jag mår skitdåligt. Det gör jag verkligen inte! Jag har ett jättebra liv och jag har mkt kvar. Men ibland önskar jag bara att de ovannämnda sakerna kunde va bättre..

Så nu ska he bli bättre. Mkt bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar